Friday, August 13, 2010

Ayahanda tersayang Bonda tercinta

Lets listen.....


ref: http://www.youtube.com/watch?v=yy-YeIUnLwE

" kau pendorong bukanlah pendesak,
apalagi memaksa diriku,
aku terlorong bukan terdesak,
apalagi rasa terdera"

" lestari kasihmu tanpa batasan,
sempadan waktu yang memisahkan,
abadi hingga ke hujung usia,
akhiran masa....
sentuhanmu amat bermakna..."




ref:http://www.youtube.com/watch?v=vvOIkNskrOU

" ibu mithali ibu yang sejati,
kasih sayangmu kasih yang suci,
pengorbananmu disanjung tinggi,
jasamu tetap disanubari"

" Ibu oh ibu fitrah ku murni
Kelembutanmu menyentuh hati
Semai kasihmu dalam jiwaku
Kau disayangi kerana menyayangi"

" Ibu oh ibu hatimu suci
Tulus ikhlasmu mendidik daku
Sanggup bersusah dan menderita
Demi kebahagiaan sekeluarga"

" Ibu oh ibu kau serikandi
Bakti amalmu tidak terperi
Beramal soleh berperibadi
Mentaati Allah juga suami"


P/S only these two videos can express my feelings right now.. Hopefully, Allah will protecting them..

Monday, August 9, 2010

~jom tonton sambil menambah ilmu dan beramal~

Salam semua...

Lagi beberapa hari sahaja lagi kita akn memasuki bulan Ramadhan..
bulan penuh berkat...
bulan penuh rahmat bagi sesisapa yang mengetahui akan kelebihan bulan Ramadhan ini..

Pernahkah kita bermuhasabah diri, bertanya kepada diri sendiri tentang Ramadhan kita yang lepas?
Apakah kite telah berusaha mengambil semua nikmat yang Allah berikan di bulan Ramadhan?
Apakah kita betul-betul dah bersedia untuk meningkatkan ketaqwaan kita di bulan Ramadhan?


Sesungguhnya, nikmat di dalam bulan Ramadhan adalah'jualan murah' yang Allah berikan kepada kita. Kenapa jualan murah? sebab setiap amalan wajib yang kita lakukan. pahalanya berpuluh-puluh kali ganda... manakala amalan sunat pula, pahalanya menyamai amalan wajib.. ini belum dikira dengan nikmat-nikmat lain lagi.. Jadi, untuk mendapatkan nikmat-nikmat Allah ini, kita mestilah menyiap sediakan diri kita untuk memasuki bulan Ramadhan ini..

Apa persiapan yang kita dah buat ye kawan2??

Kalau hari raya tu mestilah bermacam-macam jawapan yang kita boleh berikan dalam masa sesaat.. tapi ini hendak melalui Ramadhan..
hendak mendapatkan nikmat Allah..
hendak mendapatkan redha Allah..
hendak melatih diri menjadi insan taqwa.
semuanya perlukan persediaan..
ibarat kita hendak mengambil peperiksaan yang memerlukan persediaan awal..

Saya teringat seorang ustaz ini berkata:
Kenapa amalan kita di bulan Ramadhan ini tidak berterusan?.. Apabila habis sahaja Ramadhan, terus tak laksanakan lagi amalan yang kita dah cuba usahakan di bulan Ramadhan..

jawapan ustaz tersebut:
ini adalah sebab kita tak ada persiapan untuk menghadapi Ramadhan.. Kita tak berusaha melatih diri kita dengan amalan-amalan sunat sebelum Ramadhan.. Jadi apabila amalan-amalan ini terus sahaja dilakukan ketika Ramadhan, ini yang menjadi salah satu faktor amalan tersebut tidak berterusan.. hal macam ni, samalah seperti kita melakukan perubahan yang drastik tanpa azam yang kuat.. kadangkala bila ujian melanda, terus kita tinggalkan perubahan yang telah kita buat tu kan( peringatan untuk penulis terutamanya)

jadi, untuk mengatasi masalah ini, dengan waktu yang masih ada sebelum memasuki Ramadhan ini, marilah kita sama-sama menambah sedikit-sedikit amalan sunat kita..

sebagai contoh:
jika sebelum ni 2 hari sekali kita membaca A-Quran, mulai hari ni cube kita bace Al-Quran setiap hari walaupun semuka..
jika sebelum ni kita jarang melakukan solat sunat Dhuha, cuba hari ni kita lakukan solat sunat Dhuha.. insyaAllah, kita cube istiqamah dan akan ade kesannya..
tetapi jika masih tidak berkesempatan, berazamlah untuk beramal di bulan Ramadhan ini sebaik mungkin..

Allah yang maha mengetahui apa yang terbaik buat hambanya.. Allah maha pemberi rezeki, Allah maha bijaksana, Allah maha pengampun dan maha penyayang.. so let grab the chances in this coming Ramadhan..

Selain tu, saya nak mengajak kawan-kawan semua untuk menonton rancangan 'Tanyalah Ustaz' di TV9.. Rancangan ni sangat bagus kerana ustaz-ustaz akan mengupas persoalan yang pelbagai tentang permasalahan agama.. kita juga boleh berinterakasi secara terus dengan penceramah.. Sepanjang bulan Ramadhan ni, rancangan ini akan mengupas semua isu-isu tentang Ramadhan, Amalan-amalan, mengajak kita bermuhasabah dan bermacam-macam lagi.. jadi jom kita luangkan masa untuk menonton rancangan ini kerana isunya agak kontemperori.. Sekurang-kurangnya kita dapat menambah ilmu tentang apa yang sepatutnya kita lakukankan..



Sepanjang bulan ramadhan, rancangan ini berlangsung setiap hari pada jam 6.30 pagi sehingga 7.30 pagi.. JOM TONTON BERAMAI-RAMAI sambil beramal...

P/S:

maaf andai ade tersalah kata dan bahasa selama ini.. maaf juga andai tersalah kata dan bahasa di dalam post ini.. Saya tidaklah pandai untuk menyampaikan sesuatu ini sekadar perkongsian tentang apa yang saya rasa.. jadi maafkan kalau ade kate-kate yang tidak dapat diterima.. akhir kata.. selamat menyambut Ramadhan yang penuh berkat ini.. ==)))

Monday, August 2, 2010

Ayam kampung masak lemak cili api + sup tulang

Salam semua...
Sabtu lepas datuk dan puan ku datang tidur kat rumah..
jadi semalam saya dan emak masakkanlah sesuatu yang istimewa untuk mereka.. menu masakan amatlah saya suke..hehe..

menunya adalah ayam masak lemak cili api dengan sup tulang.. yang bezanya ayam masak 'lomak' cili api ni emak gunakan ayam kampung.. makin bertambah selera sbb saya memang sukakan ayam kampung.. Bile ayam kampung ni dimasak lemak, lg sedap jadinye.. hehe..

dah terliur?? sedapkan.. =))

sup tulang pula adalah menu tambahan sebab ayah dah tak boleh makan masakan bercili api.. jadi buat sup tulang pun special jugak ni..

ha kat sini saya nak kongsi resipi ayam kampung masak 'lomak' cili api dengan sup tulang.. resipi yang saya buatla (tak adelah istimewa mane)

jom belajar masak.. hehe..

AYAM KAMPUNG MASAK LEMAK CILI API

Bahan-bahan:

1 ekor ayam kampung (kalau tak suke ayam kampung boleh gantikan dengan ayam pasar)
10 – 15 biji cili api (ikut selera masing-masing)
2 batang serai
kunyit hidup (ukurannya dalam setengah ruas ibu jari)
Beberapa biji kentang
Santan
Garam
Asam keping





Cara memasak:

1. Bersihkan ayam dan potong kepada 12 bahagian (ikut kegemaran masing-masing) kemudian cuci dengan air.
2. Masukkan ayam yang telah dibersihkan ke dalam periuk.
3. Tumbuk cili api bersama kunyit hidup sehingga lumat (tak larat nak tumbuk leh mesin je sume tu.. senang sikit)
4. Masukkan cili api dan kunyit yang telah dilumatkan ke dalam periuk.
5. Masukkan pula serai yang juga ditumbuk sedikit (tak perlu hancur lumat)
6. Bersihkan kentang (kulit dibuang) , potong kepada 4/8 bahagian dan masukkan ke dalam periuk
7. Gaulkan bagi sebati di dalam periuk dan hidupkan api.



Biarkan campuran bahan2 tadi selama beberapa minit sehingga air ayam tersebut agak kering sedikit. Sementara menunggu air ayam tersebut kering, kita bolehlah menyediakna santannya. Ni bagi sesiapa yang menggunakan santan daripada kelapa yang diparut sendiri. Biasanya kelapa yang diparut sendiri ni akan diperah santannya sebanyak 3 kali (kalau nak gunakan santan kotak pun boleh tapi yang telah dicampurkan dengan air):

• Perahan yang pertama dipanggil pati santan dan diasingkan dari santan yang kedua dan ketiga
• Perahan santan yang kedua dan ketiga boleh dicampurkan

8. Bila air ayam sudah kering, bolehlah dimasukkan santan yang kedua dan yang ketiga. Jangan masukkan pati santan dahulu.
9. Gaulkan dan masukkan garam secukup rasa.
10.Biarkan santan mendidih, kemudian ě░ucuk kentang dengan garpu hanya untuk memsatikan kentang sudah empuk.
11.Bila kentang dah empuk, bolehlah dimasukkan pati santan tersebut dan tunggu sehingga santan mendidih.



Haa mase ni aroma yang menyelerakan akan naik dan anda akan lapar secara tiba-tiba. hehe

12.Apabila santan sudah mendidih masukkan 2 keping asam keping , biarkan beberapa ketika dan masakan ayam masak lemak cili api anda pun telah siap.

Sekarang, bolehlah hidangkan untuk keluarga anda dan diri anda sendiri. hehe.. nilah hasilnya..



Soalan:
Bagaimana kita nak tahu juantiti garam yang kita masukkan cukup tanpa merasainya?

Jawapan/petua:
Petua ni, puan saya yang bagi. katanya, bila kita dah masukkan garam dan biarkan santan mendidih. Perhatikan keaadan santan. Sekiranya santan terlalu membuak-buak sehingga melimpah keluar dari periuk, maksudnya anda perlu tambahkan lagi kuantiti garam tersebut. Jumlah kuantiti garam yang mencukupi akan mengawal kadar pembuakan santan yang mendidih itu.

Sekarang kita pergi ke resipi yang kedua:

SUP TULANG

Bahan-bahan:

1.1 kg tulang lembu
2. Sup bunjut
3. Kulit kayu manis
4. Bunga lawang
5. Lada hitam
6. Garam
7. 3 biji bawang merah (dihiris)
8. 2 biji bawang putih (dihiris)
9. Halia
10. Daun sup
11. Bawang goreng

Cara memasak:

1. Bersihkan tulang dan masukkan ke dalam periuk.
2. Rebus tulang tersebut bersama-sama air sehingga daging pada tulang tersebut masak. (Lebih lame direbus lebih elok dan sedap)

3. Masukkan halia yang telah dihiris ke dalam rebusan
4. Masukkan garam secukup rasa
5. Tambahkan air sekiranya air rebusan hampir kering jika daging masih belum empuk
6. Tambahkan lada hitam
7. Apabila daging sudah empuk, tumiskan hirisan bawang putih, bawang merah, kulit kayu manis dan bunga lawang di kuali lain sehingga naik aroma dan kuning keemasan
8. Kemudian. hasil tumisan tersebut bolehlah dicampurkan ke dalam rebusan tulang tersebut.



~asap berkepul-kepul~

Bau yang enak lagi menyelerakan akan menyerbu deria anda. Kemudian bolehlah hidangkan dan dinikmati bersam keluarga atau rakan-rakan. Sebagai hiasan, taburkan hirisan daun sup dan juga bawang goreng. Haa, nilah hasilnya..



Hehe.. dah jadi pun 2 menu kegemaran saya...



Hehe.. nilah datuk dan puan saya. Masa saya dan emak tengah sibuk menyiapkan 2 menu tersebut, datuk dan puan saya ni bersama-sama menyiang 'daun maman'(pernah dengar pasal daun maman kan? lain kali saya cerita resipi daun maman pulak ye. insyaAllah) Boleh pulak diorang duduk bersama buat kerja ni.. Susah nak tengok situasi ni. Jadi apelagi, saya pun candid la gambar mereka. Sebagai kenangan.. =))

p/s : Siap sudah menu saya. Ape yang terkurang tu tambah-tambahlah sendiri ye..